Psycholog

ZAGROŻENIA W INTERNECIE

 

Komputer jest przez wiele osób traktowany jako bezpieczny i raczej atrakcyjny partner ponieważ:

- jest zawsze dyspozycyjny – nie męczy się , nie odmawia,

- daje możliwość wielokrotnego przerabiania tych samych scenariuszy, doskonalenia umiejętności,

- nie ocenia, nie krytykuje, nie złości się, a przy tym jest sprawiedliwy,

- daje pozorne poczucie władzy i skuteczności,

- umożliwia własną, dowolną aktywność,

- powoduje rozładowanie emocji,

- daje szansę na zaspokojenie różnorodnych potrzeb i popędów, niemożliwych do zrealizowania w rzeczywistym wymiarze.

Ponadto kontakt z komputerem daje iluzję i interakcję oraz wsparcie dla osób szukających dowartościowania. Stąd łatwo wpadają w pułapkę gier osoby lękowe, mające trudności w kontaktach z innymi ludźmi oraz poczuciem własnej wartości.

Przeżycia z wirtualnej rzeczywistości mogą spowodować poważne zmiany osobowości.

Częste przebywanie w świecie fantazji łatwo zaciera granice między fikcją a rzeczywistością. W grze można stworzyć sobie zupełnie nowy świat – w który można wejść, który można zmieniać, w którym mogą spełnić się najskrytsze marzenia.

Gry szczególnie przyciągają osoby młode  zagubione w świecie dorosłych. Dają bowiem pozorne poczucie władzy, nieomal nieograniczony wpływ na losy bohaterów, rozwój wydarzeń, umożliwiają projekcję marzeń i pragnień,  przede wszystkim nie narażają na odrzucenie  i samotność.

Wielu młodych ludzi z zaburzonym obrazem samego siebie, z zaniżonym poczuciem własnej wartości w świecie komputerowym czuje się bezpiecznie.  W tym świecie nie jest ważna uroda, wzrost, płeć, wykształcenie, kolor skóry, przekonania. Wszyscy są sobie równi, a jedynym kryterium ważności jednostki jest sprawność poruszania się w sieci.

Ważne jest, aby korzystanie z Internetu związane było z ochroną własnej prywatności.

Oto kilka ważnych wskazówek dla użytkowników sieci pt.    „Czego nie powinieneś mówić o sobie”

  1. Nie ujawniaj w sieci danych osobowych umożliwiających swoją identyfikację.
  2. Nie podawaj swoich danych kontaktowych tj. imienia i nazwiska, adresu pocztowego, numeru telefonu, jeżeli nie wiesz kto o nie prosi oraz w jakim celu zostaną one wykorzystane.

Tożsamość uczestnika można odkryć poprzez powiązanie różnych informacji, jakie podaje dana osoba np. nazwa szkoły, klubu sportowego, regionu zamieszkania itp.

  1. Nie udostępniaj swoich danych ani zdjęć nieznajomym osobom, gdyż mogą zostać udostępnione dla wszystkich użytkowników Internetu. Natomiast dzienniki internetowe udostępnione w sieci mogą być tam przechowywane  przez wiele lat.

Po udostępnieniu w sieci tekstu lub zdjęcia tracisz kontrolę nad dalszym ich losem. Można je później łatwo skopiować do różnych lokalizacji, przez co ich usunięcie może okazać się niemożliwe.

  1. Nigdy nie przyjmuj  e – maili, załączników itp. od osób, których nie znasz

 i którym nie ufasz.

  1. Pamiętaj, że ludzie w Internecie mogą podawać się za kogoś innego niż są w rzeczywistości.
  2. W żadnym wypadku nie ujawniaj swojego hasła nikomu, nawet dobrym znajomym. Hasło należy regularnie zmienić.
  3. Powiedz rodzicom, jeśli coś sprawiło, że czujesz się zakłopotany.

Pamiętaj, że Internet to miejsce publiczne. Do informacji jakie udostępniasz w sieci ma dostęp każdy użytkownik Internetu.

Aby sprawdzić, jakie informacje  o Tobie są udostępnione w sieci wpisz swoje imię i nazwisko do wyszukiwarki internetowej (np.www.live.com.), a może zadziwić Cię ilość informacji o Tobie, do której mają dostęp wszyscy użytkownicy internetu.

Korzystaj z komputera bezpiecznie i z głową.

 

                                                                                         

Wiadomości

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika
    ul. Grunwaldzka 53;
    78-200 Białogard
  • sekretariat tel. 94 35 79 440

    psycholog tel. 94 35 79 446

    pedagog tel. 94 35 79 445

    pokój nauczycielski tel. 94 35 79 443

    świetlica tel. 94 35 79 448

Galeria zdjęć